رنگ روغنی ساختمانی چیست؟

رنگ روغنی ساختمانی چیست؟ رنگ های روغنی چه معایب و مزایایی دارند؟ در چه مکان هایی می توان از رنگ روغنی استفاده کرد؟ رنگ روغنی ساختمانی در واقع قدیمی ترین و معمولی ترین نوع از رنگ ها است که رزین استفاده شده در داخل آن ها از روغن گیاهی می باشد. این روغن از دانه های سویا و یا کتان به دست می آید. در این جا به بررسی همه چیز درباره رنگ روغنی ساختمانی می پردازیم.

شما می توانید برای تهیه رنگ ساختمانی به مرکز فروش رنگ ساختمانی در غرب تهران  مراجعه بفرمایید.

رنگ روغنی ساختمانی

رنگ روغنی ساختمانی

همه چیز درباره رنگ روغنی ساختمانی

گفتیم که رنگ های روغنی قدیمی‌ ترین و در واقع معمولی ترین سری از رنگ هایی هستند که رزین موجود در داخل آن ها از روغن گیاهانی مانند سویا و دانه های کتان به دست می آید. به رنگ های روغنی، رنگ های آلکیدی یا پایه حلال هم می گویند. در انواع رنگ های روغنی به جای رنگدانه هایی که در داخل روغن معلق هستند، از نوع رزین آلکیدی استفاده شده است که در یک رقیق کننده حل شده می باشد. امروزه الکیدها مهم ترین رزین ها جهت پوشش دادن سطوح مختلف هستند که برای کارهای مختلفی مانند پوشش دهی درب و پنجره، پوشش دهی دیوارها، پوشش دهی ماشین آلات و غیره مورد استفاده قرار می گیرند و در صنایع مختلف حائز اهمیت هستند.

مزایای رنگ روغنی ساختمانی

این نوع رنگ با وجود قدیمی و معمولی بودن هم چنان توانسته است جایگاه خودش را در بین انواع رنگ ها حفظ کرده و یکی از پرکاربردترین رنگ ها در رنگ آمیزی و نقاشی باشد. از مزایای خوب رنگ روغنی ساختمانی موارد زیر را می‌ توان نام برد:

  1. مناسب جهت مکان هایی که دارای رطوبت بالا هستند.

  2. دارای درخشندگی مناسب

  3. پوشانندگی خوب و کاملاً مسطح

  4. با دوام و ماندگار بودن

  5. قابلیت پیاده سازی و استفاده کردن بر روی سطوح

  6. تطبیق پذیری با سطوح مختلف

  7. دارای چسبندگی بالا

  8. مقاومت خوب در برابر رشد کپک

معایب رنگ های روغنی ساختمانی

     تاثیر رنگ نیم پلاستیک بر زیبایی و ماندگاری کار در طولانی مدت را در این لینک می توانید ملاحظه بفرمایین. 

رنگ روغنی ساختمان با وجود مزایا و محبوبیتی که در بین مصرف کنندگان دارند، چند مورد از معایب را نیز دارا هستند که عبارتند از:

  1. انتشار یافتن مواد مضر و سمی جهت تنفس

  2. پیاده سازی و استفاده کردن بسیار سخت

  3. قابلیت پاک کنندگی و تمیز شوندگی بسیار سخت از روی سطوح

  4. نیاز به مدت زمان طولانی جهت خشک شدن

نحوه استفاده از رنگ روغنی ساختمانی

  1. گام اول

جهت استفاده و پیاده سازی کردن این نوع رنگ ابتدا باید در گام نخست رنگ هایی که پیش تر بر روی سطوح وجود داشتن را کاملا پاک و تمیز کنید. برای این کار می‌ توانید از حلال ها و رقیق کننده ها نیز استفاده کنید، چون حتماً باید سطح مورد نظر برای نقاشی آماده باشد.

   2.    گام دوم

 در مرحله بعدی مطمئن شوید که مکان مورد نظر شما دارای تهویه مناسب است، چون رنگ های روغنی بوی بدی دارند و برای تنفس مضر هستند.

  1. گام سوم

پس از این مرحله در گام سوم باید رنگ را ابتدا بر روی یک سینی کوچک امتحان کنید تا از مرغوبیت و استاندارد آن مطمئن شوید. پس از آن رنگ را با تینر و حلال ها را رقیق کرده و با استفاده از قلم مو یا غلطک بر روی سطح مورد نظر استفاده می کنید. شما می توانید خدمات نقاش ساختمان را ملاحظه بفرمایید.

  1. گام آخر

در مرحله آخر مدت زمان را جهت خشک شدن رنگ مشخص کنید، چون رنگ های روغنی نیاز به زمان طولانی جهت خشک شدن دارند که باید دقت لازم را در این مدت داشته باشید تا هیچ گونه آسیبی به رنگ وارد نشود. برخی از رنگ ها ۲۴ ساعت زمان نیاز دارند تا خشک شوند. برای اطمینان بیش تر مدت بیش تری را به این کار اختصاص دهید.

با وجود دیر خشک شدن، ماندگاری رنگ های روغنی بسیار بالا است و می تواند مدت زمان طولانی بر روی سطوح بماند.

رنگ روغنی ساختمانی

سخن پایانی

در این مقاله همه چیز درباره رنگ روغنی ساختمانی را بررسی کردیم. برخی از مزایا و معایب رنگ روغنی و هم چنین نحوه استفاده و اجرای رنگ روغنی را توضیح دادیم. امیدواریم نکات ذکر شده در خصوص این نوع رنگ به کار شما آمده باشد. برای آشنایی بیش تر با رنگ روغنی ساختمانی، کاربردها و ویژگی ها، مشخصات و مزایای این نوع رنگ به سایت Nippon Paint.ir مراجعه کنید. همچنین شما می توانید برای آشنایی با دستگاه ترکیب رنگ کامپیوتری به لینک آن مراجعه بفرمایید.