معرفی انواع رنگ‌ های آکریلیک و کاربرد آن ها

انواع رنگ‌ های آکریلیک کدامند و چه نوع کاربردهایی دارند؟ آیا با انواع رنگ‌ های آکریلیک و موارد استفاده از آن آشنا هستید؟ دسته رنگ‌های آکریلیک از رنگ‌های پر استفاده هستند که بر روی سطوح مختلف چوبی، فلزی، سطوح بتنی، سیمانی، کاغذ، پلاستیک و غیر قابل اجرا می‌شوند. این مقاومت در برابر تغییرات محیطی، نور خورشید، دمای هوا و هوا دارد، به همین دلیل است که آن را در آن می‌توان استفاده کرد. در این مقاله انواع رنگ های آکریلیک و کاربرد آن را بررسی می کنیم.

معرفی انواع رنگ های اکریلیک و کاربرد آن ها

رنگ‌های آکریلیک کاربردهای متنوع و خاص زیر، اما رایج‌ترین و معمول‌ترین موارد استفاده از آن‌ها به شرح است:

  1. رنگ آکریلیک ساختمانی

از این دسته رنگ‌های آکریلیک برای رنگ آمیزی محیط کار یا محیط منزل استفاده می‌شود و معمولاً به صورت ترکیبی از سه و نیم کیلویی، ۷ کیلویی و یا ۱۰ کیلویی عرضه می‌شوند.

کیفیت انواع رنگ‌ های آکریلیک ساختمانی متنوع است که باید هنگام خرید با آن توجه داشته باشید. گروهی از آن رنگ‌های پریمین هستند که رنگ‌های آکریلیک ضعیف شده‌اند و به عنوان زیر کار کاربرد دارند. استفاده از آن می‌تواند مصرف رنگ آکریلیک کم تر شود.

این دسته از رنگ‌ها به صورت براق، نیمه مات و براق دسته‌بندی می‌شوند.

این رنگ‌ها به رنگ‌های روغنی براق هستند، چون در تولید آن‌ها به کار رفته است، علاوه بر آن رنگ‌های براق آکریلیک در مقایسه با رنگ‌های مات و نیمه براق پوششی بسیار کم‌تری دارد، چون رنگ‌های براق می‌شود. تری در آن به کار رفته است.

  1. رنگ آکریلیک هنری

انواع رنگ‌ های آکریلیک به چند دسته تقسیم‌بندی متفاوت می‌شوند. این نوع رنگ‌ها در مقایسه با رنگ‌های آکریلیک ساختمانی و رنگ آکریلیک، پیگمنت‌های قوی تر و کیفیت بالاتر و بسته‌بندی‌های کوچک‌تر می‌شوند. از این دسته رنگ‌ها بر روی بوم نقاشی، مجسمه‌های پلی استر، بیس‌های چوبی و حتی پارچه استفاده می‌شود.

معرفی انواع رنگ‌ های آکریلیک و کاربرد آن ها

  1. رنگ آکریلیک نما

این رنگ جهت نقاشی ساختمان کاربرد دارد و بر روی هر دو سطح چوبی یا فلزی و سیمانی کاربرد دارد. پایه این رنگ‌ها آکریلیک است، با این تفاوت که در فرمول پایه و رزین پایه آن رزین دیگری اضافه می‌شود. این دسته از رنگ‌ها در برابر باران، باد، طوفان، نور خورشید، برف، رطوبت دارند و غیره مقاومت خوبی دارند.

  1. رنگ اکریلیک پایه حلال

این دسته از رنگ‌ها بسیار شبیه به رنگ‌هایی است که در این مقاله معرفی می‌شود، با تفاوتی که در ترکیب آن‌ها سیلیکن وجود ندارد و رزین‌های دیگری جایگزین آن می‌شوند. نمونه‌هایی از این رنگ‌ها به صورت‌های ترافیک سرد هستند و یا اسپری‌های دوپلی کالر می‌شوند که بیش از افراد آن را با رنگ‌های آکریلیک اشتباه می‌گیرند. در واقع می توان گفت پایه آن ها حلال است و فوراً پس از استفاده از خشک می شوند.

این رنگ‌ها پس از خشک شدن هیچ گونه بویی تصاعد نمی‌کنند، مقاومت خوبی دارند و در بخش‌های مختلف صنعتی قابل استفاده هستند.

رنگ استخری بر پایه آب

همان طور که نام این دسته از رنگ ها پیداست، پایه آن ها آب است و برای حوض ها و استخرها استفاده می شود. واضح است که این رنگ‌ها باید مقاومت بالایی داشته باشند، زیرا همیشه در مجاورت آب می‌توانند باشند. در گذشته این رنگ‌ها با نام رنگ روغنی فوری کاربردهایی دارند که مقاومت خوبی در برابر آب و آب از آن نشان می‌دهند، اما در حال حاضر با پیشرفت صنعت رنگ‌سازی انواع رنگ‌ های آکریلیک جایگزین آن می‌شوند و می‌توانند مقاومت بهتر و بیش‌تری داشته باشند . تری نیز از خود نشان می‌دهند.

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی انواع رنگ‌ های آکریلیک و کاربردی آن پرداخته شده است. گفتیم که تنوع رنگ‌های آکریلیک بسیار بالاست و از آن برای پوشاندن سطوح مختلف چوبی، فلزی، بتنی، سیمانی، کاغذ، شیشه و غیره استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که این دسته از رنگ‌ها پرکاربرد و برای استفاده می‌شوند. در سایت نیپون با انواع رنگ‌ های آکریلیک و کاربرد آن، نحوه استفاده از این رنگ‌ها و غیره آشنا شوید.