مقایسه رنگ نیم پلاستیک و رنگ تمام پلاستیک

مقایسه رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک یا امولسیونی چگونه است؟ از رنگ های امولسیونی و تمام پلاستیک برای چه کارهایی می توان استفاده کرد؟ این رنگ ها برای چه مواردی مناسب هستند؟ تفاوت رنگ تمام پلاستیک و امولسیونی در مقاومت پایین رنگ های امولسیونی در برابر رطوبت می باشد، اما از طرف دیگر کاربرد این دسته از رنگ ها در مقایسه با رنگ های تمام پلاستیک بیش تر است. در این مقاله تفاوت رنگ تمام پلاستیک و امولسیونی را بررسی می‌ کنیم.

<yoastmark class=

تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک

رنگ های ساختمانی معمولا به دو دسته تمام پلاستیک و امولسیونی تقسیم می شوند. انواع پلاستیک بر پایه رزین پلی وینیل استات ساخته شده است که نوعی لاتکس می باشد. از رنگ های پلاستیکی جهت سطوح سیمانی، گچی، آجری، بتنی و چوبی و بیش تر در داخل ساختمان ها استفاده می شود. چسبندگی خوب و عالی، قلم خوردگی مناسب، خشک شدن آسان، قابلیت رقیق کردن با آب، سهولت در اجرا، عدم بوی نامطبوع و حلالیت در آب از ویژگی های این دسته از رنگ ها می باشد. البته هیچ گونه آلودگی و خطر نیز برای محیط زیست ندارند.

کاربردهای رنگ تمام پلاستیک 

رنگ های تمام پلاستیک در برابر شستشو مقاومت خوبی دارند و برای مکان هایی استفاده می شوند که در تماس با دست می باشند. این دسته از رنگ ها پوشش دهی خوبی دارند و در مدت کوتاهی نیز خشک می شوند و چون مقاومت بالایی دارند در برخی هتل ها، مراکز آموزشی، مراکز درمانی، رستوران ها و جاهای عمومی دیگر کاربرد دارند. در برابر شستشو مقاومت پایینی دارند و به صورت صد در صد قابل تمیز کردن و شستشو نمی باشند. به همین جهت است که جهت رنگ کردن برای برخی مکان های کم تردد و دور از دسترس از جمله دیوارها، سقف ها و غیره استفاده می شوند.

کاربردهای رنگ های نیم پلاستیک و تمام پلاستیک

در واقع تفاوت رنگ تمام پلاستیک و امولسیونی در مقاومت پایین رنگامولسیونی می باشد که در برابر رطوبت دارد، اما از جهات دیگر رنگ های نیمه پلاستیک کاربردهای بیش تری نسبت به انواع رنگ های پلاستیک دارند، اجرا کردن رنگ های نیمه پلاستیک آسان، سریع و بدون اتلاف وقت است، پس برای مواقعی که مدت کمی برای رنگ آمیزی داریم، گزینه مناسبی هستند.

نحوه انتخاب

پس اگر قصد دارید رنگی را انتخاب کنید و یا تفاوت رنگ تمام پلاستیک و امولسیونی آن را بدانید، باید به مکانی توجه داشته باشید که در تصمیم دارید رنگ را بر روی آن اجرا کنید. به این ترتیب می‌ توانید رنگ مناسب را انتخاب کنید. در واقع می توان گفت کدام یک از این دو دسته از رنگ ها خوب و مناسب هستند و باید آن را متناسب با محیط مورد نظرمان بسنجیم. تفاوت دیگری که بین این دو رنگ وجود دارد، در ساختار آن ها می باشد، چون انواع رنگ های پلاستیکی بر پایه وینیل استات ساخته می شوند. در حال حاضر نیز حاوی رنگدانه، بتونه و چسب می باشند.

شیوه به کار گیری 

شیوه اجرا کردن دو گونه رنگ پلاستیک و رنگ امولسیونی نیز با یک دیگر متفاوت است. مثلاً اگر قرار باشد برای دیوارهای گچی از نوع رنگ های پلاستیکی استفاده کنیم، ابتدا باید یک رنگ آستر بر روی سطح زده و بتن کاری را انجام دهیم تا بتوانیم یک رنگ ایده‌ آل و صاف و یکدست به دست بیاوریم، یعنی در این مرحله باید کلیه ترک ها، نقص ها و فرورفتگی های دیوار را با بتونه بپوشانیم، سپس کار رنگ آمیزی را شروع کنیم. برای این کار از ابزارهای مختلفی مانند قلم مو و غلطک نیز جهت نقاشی بهتر می توانیم استفاده کنیم در مرحله نخست رنگ رقیق و پس از آن که زیرسازی کامل را انجام دادیم، می توانیم رنگ سازی را به صورت غلیظ نیز انجام دهیم. دقت کنید که هرگز نمی توان گفت کدام یک از این دو مورد بر دیگری برتری دارد و مورد استفاده و مکان استفاده رنگ مناسب را برای ما تشخیص می دهد.

<yoastmark class=

 

سخن پایانی

مقایسه رنگ نیم پلاستیک و رنگ تمام پلاستیک موضوعی بود که در این مقاله بررسی شد. تفاوتی که بین این دو رنگ وجود دارد موجب می‌ شود که آن ها را در مکان های مختلفی استفاده کنیم. سایت Nipponpaint.ir تفاوت رنگ تمام پلاستیک و امولسیونی را بیش تر توضیح می دهد.